Nov 21, 2009

Kali terakhir aku berjumpa, nafasnya kuat berbau rokok. Kami berkongsi rokok, memenuhkan bumi dengan oksida. Aku pernah terdengar seseorang kata, “Rokok tak pernah menipu,”

Mungkin dia sendiri yang berkata begitu. Aku cuma diam dan terus bernafas dalam asap. Dia pula menyalakan sebatang lagi. Aku masih lagi diam. Apa terjadi?

“Maybe I get a lil bit excited,” kata dia. Rokok masih lagi tabu bagi seorang perempuan, tapi ia menghakis cepat. Semua orang merokok sekarang.

“Kau pernah tengok iklan baru kempen berhenti merokok?”

“Where? Atas kotak rokok?”

“Nope. On tv.”

“Kau tahu aku benci kotak bodoh tu,” kata dia, menghembus asap berbentuk cincin, “Propaganda, kotak mencuci otak,”

“Masih benci akan establishment? Ianya dipanggil teknologi sekarang,” aku beritahu.

“It’s the same,” “Same as same shit, different day?” “Precisely.”

Dia ketawa kecil, “Maybe aku akan mula menonton tv suatu hari nanti,”

“You women hate tv, as much we guys love football.”

“Not every women, only me.”

Cincin-cincin asap kelabu bertambah. “Me too, I never like football,” aku ambil rokok dari tangan dia,”Football, soccer, futsol,.atau apa-apa yang macam tu.”

“Mungkin kau akan suka, suatu hari nanti.”

“Macam kau suka tengok tv…suatu hari nanti?”

“Mungkin,” Dia keluarkan lagi sebatang rokok.

Aku menenyeh puntung rokok ke asbak.


0 Comments:

Post a Comment